Ost med chokoladesmag!? Sådan tænkte mange danskere måske for et par år siden, men Mondelez har med lanceringen af Philadelphia Marabou formået at vende skepsis til begejstring – og en høj markedsandel. Promoters har stået for sampling-delen i den lancering, der efterfølgende blev kåret til det års bedste af analysebureauet Nielsen.

Der er mange måder at markedsføre sig på, men der er kun én måde, hvis man ønsker, at forbrugerne skal prøve produktet – og det er ved hjælp af sampling. Ved lanceringen af Philadelphia Marabou sammensatte Promoters en plan, der sørgede for, at den nye smøreost med chokolade blev præsenteret bredt til forbrugere over hele landet på en måde, der skabte god opmærksomhed og synergi med øvrige platforme. Promoterne var som altid klædt godt på til aktiviteterne med masser af gode argumenter, smil og god service. Sammen med andre initiativer, såsom outdoor-reklame, print og tv-spots, har samplingen gjort, at hele 72 procent af de adspurgte danskere nu kender Philadelphia Marabou. Produktet har opnået en markedsandel på 2,4 procent i kategorien flødeost og har derudover stået for 40 procent af den stigning, der har været i kategorien.

Sampling er et vigtigt element i enhver større produktlancering, hvis man ønsker at få forbrugerne til at lægge netop sit produkt i kurven, når de handler. En undersøgelse fra den internationale analysevirksomhed Arbitron viser nemlig, at 58 procent af de kunder, der prøver et produkt, har planer om at købe produktet efterfølgende. Derfor er det en god idé at få sit produkt præsenteret og prøvet ude i butikkerne – og det hjælper selvfølgelig også, at promoterne bag samplingen er godt forberedte og møder kunderne med et smil.

Hos Promoters ønsker vi Mondelez tillykke og tillader os at være lidt stolte over, at vi har været en del af lanceringen.