Ragusa: Sådan ændrer sampling forbrugernes vaner

Sukkertrangen og den lille sult leder dig i retning af supermarkedets hylder med chokolade. Du har lyst til kvalitetschokolade, ristede hasselnødder og blød nougat, der smelter på tungen. Hvilken chokolade vælger du?
Læs mere

Hvis du er en af de heldige danskere, der har mødt Promoters og Ragusa i løbet af året, vil du ikke være i tvivl. Ragusa har været på markedet i 75 år og fremstilles af den traditionsrige schweiziske chokoladeproducent Camille Bloch, der er garant for kvalitet.

Men selvom Ragusa har været i handlen i mere end en menneskealder, er det stadig vigtigt at promovere brandet – især over for de yngre generationer. Ragusas smag og ikoniske indpakning i orange farver er især kendt af og forbundet med de ældre generationer. For at øge kendskabet i den brede befolkning, ønskede Camille Bloch derfor at rebrande Ragusa og markedsføre produktet med fokus på de yngre generationer, så Ragusa ikke bliver opfattet som et nostalgisk produkt, der kun nydes af bedsteforældrene.

Smagsprøver kan ændre vaner

Promoters planlagde og eksekverede derfor sidste år en in-store-kampagne, hvor vi var ude i 67 butikker for at sample Ragusa til forbrugerne. For at ændre forbrugernes vaner, er det vigtigt, at de kan få mulighed for at smage på et produkt. For selvom forbrugerne kender Ragusas indpakning, så vælger de fleste den chokolade, de plejer – de handler pr. automatik. Og en lækker smagsprøve kan få forbrugerne ud af deres automatiske indkøbsvaner, og lede dem i en anden retning.

Ragusa er et kvalitetsprodukt, der består af naturlige råvarer. Alle ingredienser forarbejdes på fabrikken i Schweiz, der er hjemland for familieforetagenet. De fleste kakaobønner importeres fra Ghana, hvor Camille Bloch udfører velgørenhedsarbejde, der støtter op om en bæredygtig produktion af kakaobønnerne. Disse gode historier om Ragusa skulle udbredes i markedsføringen.

Fokus på kvalitet

Vores demostand blev derfor designet med fokus på kvalitet. Promoterne var iført jordfarver og mørke forklæder for at understrege chokoladens fine kvalitet, og alle promoterne havde opnået en certificering, så de havde et indgående kendskab til Ragusas historie og fremstilling. Det er en særlig opgave at promovere et produkt, der har været på markedet i så mange år, da produktet ikke er en nyhed, og forbrugerne måske tror, de kender smagen. Men kampagnen viser, at det er muligt at skubbe til folks vaner, når de får mulighed for at smage produktet og kendskab til de gode historier bag.

Salget af Ragusa er steget markant, siden Camille Bloch valgte at rebrande chokoladen. Ragusa har fået en revival, og forbrugerne har igen fået øjnene op for den schweiziske chokolades uovertrufne smag. Derfor fortsætter samarbejdet omkring Ragusa. Og i marts 2018 tager Promoters igen ud i 40 butikker for at præsentere Ragusa til de danske forbrugere.

 

VIL DU VIDE MERE? KONTAKT: Key Account Manager, Maja Fabricius Fogel, tlf. 22 20 89 14 eller maja@promoters.dk.