Hvad kan de sociale medier?

De sociale medier er en stor del af vores hverdag. Der er stor forskel på, hvor meget tid, man vælger at bruge på dem. Måske foretrækker du blot at være tilstede, så du kan følge med? Måske får du en masse ud af ofte at dele indhold med dine venner? Som udgangspunkt kan man sige, at vi har de samme forventninger til andre online som offline. At vi eksempelvis ikke tillader mobning eller diskrimination, uanset om det foregår på nettet eller i den virkelige verden.

De sociale medier skaber mange spændende muligheder – men også udfordringer i forhold til, hvad der er passende at skrive om sin arbejdsplads når det (i teorien) er hele verden, der kan læse med. Hvis vi begynder med at se på det positive, så giver de sociale medier en god mulighed for at kommunikere umiddelbart og personligt med ens venner eller followers. Som udgangspunkt mener vi, at de sociale medier er til for at forbinde mennesker. Vi synes, det er godt, at promotere har mulighed for at skabe fællesskaber ved hjælp af Facebook. Som promoter er man ofte på opgave alene – derfor kan det være rart at have et sted, hvor man kan mærke sammenhold. Vi har flere områder rundt om i landet, som har lavet egne grupper. Idéen startede i Aalborg, hvor et par initiativrige promotere skrev til os og spurgte, om vi havde mulighed for at hjælpe dem med at invitere områdets promotere til en fælles gruppe. Det ville vi selvfølgelig gerne – og efterfølgende er flere fulgt efter. Derudover har vi en company page på Facebook, som er mest for vores kunder og gruppen Promoters Teamet, som er mest for jer. Vi har lyttet til, hvad I gerne vil have mere af, og det forsøger vi efter bedste evne at levere på Promoters Teamets Facebook-side, Instagram og her på siden her; ‘Mest for Promotere’.

Loyal – også på sociale medier

Vi forventer en høj grad af loyalitet – også på de sociale medier. Og vi stoler på, at I ved, hvad der er passende, og hvad der ikke er. De nye kanaler nedbryder grænserne for, hvornår man taler fortroligt, og hvornår man taler med hele verden. Det gør, at man nogle gange skal tænke sig lidt ekstra om, inden man taster løs. Det er ikke alle steder, medarbejderne er lige gode til det. Bladet Markedsføring skriver i dag, at fire ud af ti offentligt ansatte har oplevet, at en kollega har skrevet upassende opdateringer på Facebook. Ifølge Internetpsykolog Anders Colding-Jørgensen sker det, fordi man glemmer, hvor mange der læser med. For enkelte går det rigtig galt.

Vi oplever heldigvis meget meget sjældent, at der er en promoter, som taler dårligt om virksomheden, kunder eller lignende på de sociale medier. De få gange, hvor vi har følt, at grænsen var nået, har vi bedt personen om at slette opdateringen, for det er selvfølgelig ikke okay at tale dårligt om hverken kunder, forbrugere eller butikker – heller ikke på de sociale medier.